Myślę że nie muszę zaczynać artykułu od tłumaczenia co to są socjal media i że mają ogromny potencjał reklamowy. O samym potencjale socjalmediów opowiada praktycznie każdy blog traktujący o marketingu. Nie muszę więc powielać wszystkich informacji. Skoro kliknąłeś w tytuł artykułu, dobrze wiesz o co chodzi, a ja przejdę od razu do sedna sprawy i opowiem jak się przygotować do kampanii na Facebook. Tak, dzisiaj się skupię jedynie na portalu Facebook z trzech powodów. Jest to najbardziej rozpowszechnione medium, jest to medium z największymi możliwościami, a resztę socjali lepiej zamknąć w osobnym artykule. Kampanię na Facebook trzeba od czegoś zacząć. Od czego?
Przygotowanie do kampanii Facebook
To się nie dzieje tak nagle z zaskoczenia. Musimy się naprzód odpowiednio przygotować. Zaczynamy od założenia Fun Page na Facebook’u. Uzupełniamy szczegółowo profil, dodajemy atrakcyjne wizualnie zdjęcia i fundament gotowy.
Kolejny etap to zawartość. W sieci jest tak wiele treści, obrazów, filmów, że dzisiaj jest naprawdę trudno zainteresować użytkownika treścią. Musi być ciekawa. Niektórzy na stronach Fun Page udostępniają ciekawe materiały zewsząd, byle coś się działo, byle udostępnić. Nie jestem zwolennikiem tego sposobu prowadzenia strony. Jeżeli już założyliśmy stronę na Facebook, postarajmy się dzięki niej zwiększyć ruch na naszym sklepie internetowym, anie na cudzych serwisach online. Co robimy w takiej sytuacji? Rozbudowujemy nasz sklep internetowy o bloga. To na nim będziemy zamieszczać ciekawe materiały. Pomoc w przygotowaniu możesz uzyskać na stronie Design Cart, zapytaj o ofertę.
Jakie materiały mogą zainteresować użytkownika?
No cóż tutaj sprawa się komplikuje. Użytkownik byle czego nie przeczyta. Życie jest za krótkie i żyjemy zbyt szybko by tracić czas na pierdoły. Blog powinien zawierać materiały związane z Twoja branżą. Mogą to być profesjonalne pod względem dziennikarskim artykuły eksperckie, testy produktów. Dzięki tak prowadzonemu blogowi możesz zyskać dodatkowo użytkowników z wyszukiwarki Google. Ciekawym i łatwo przyswajalnym pomysłem dla użytkowników są infografiki, jest więc to też dobry sposób na ściągnięcie użytkownika na swój sklep internetowy. Kolejnym chętnie oglądanym materiałem jest wideo. Nie trzeba czytać, nie męczy o ile jest dobrze przygotowane.
Przed rozpoczęciem właściwej kampanii internetowej profil Facebook powinien już żyć. Powinny się na nim znajdować jakieś informację. Przykładowa przez dwa tygodnie, przed rozpoczęciem kampanii dodawaj materiały. Codziennie po jednym.
Gdy kampania ruszy są jeszcze dwa moje ulubione typy materiałów na socialmedia, mianowicie udostępnianie kodów rabatowych lub przekazywanie ich za udostępnieniem posta oraz konkursy z nagrodami. Nie muszą to być nie wiadomo jakie nagrody. Liczy się zabawa.
Prowadzenie kampanii na Facebook
Mamy już Fun Page oraz materiały na blogu i Facebook’u. Co dalej? Potrzebujemy odbiorców i staramy się ich zdobyć. Zdobycie pierwszych użytkowników, którzy polubią nasz serwis jest banalnie prosty. Wysyłamy naszą stronę Facebook naszym znajomym do polubienia. Część z nich polubi, część z nich polubi i udostępni. Rozpocznie się szum wokół nas w naszym własnym lokalnym środowisku. Nasza strona zacznie trafiać na ściany znajomych naszych znajomych. Tam też zdobędziemy polubienia. W dalszym planie zaczynamy udostępniać ciekawe treści na naszej ścianie Facebook. Znajomi je udostępniają, znajomi znajomych również, choć znacznie rzadziej. Opublikuj jeden konkurs z drobną nagrodą albo kodem rabatowym. Warunkiem przystąpienia do konkursu oczywiście jest udostępnienie posta. Tym sposobem zdobędziesz kolejnych użytkowników lubiących Twoje posty i Twoją stronę. Czy to koniec? Oczywiście że nie, na razie skorzystaliśmy z darmowych narzędzi i mechanizmów dostępnych na Facebook. Zanim przejdziesz do płatnej promocji, obserwuj jakie materiały mają największe branie. Które artykuły są chętniej czytane. Co bardziej przemawia w Twoje branży film, treść czy może infografika. Obserwuj, ucz się i wyciągaj wnioski. Obserwuj też jak to robi konkurencja, która jest dłużej na Facebook niż Ty. Daj sobie na to od dwóch do czterech tygodni.
Po tym czasie stwórz dobry materiał, na podstawie już pewnego, wyrobionego doświadczenia i wykup promocję dla swojego nowego posta. Grupę odbiorców dopasuj do swojej branży. Promowanie postów pozwoli Ci dotrzeć do jeszcze większej grupy użytkowników. Zebrać więcej polubień strony, a tym samym potencjalnych klientów. Kampanie na Facebook prowadzimy cały czas, zmieniamy jedynie posty. Kluczem do sukcesu jest też obserwacja zachowań użytkowników i prawidłowe wyciąganie wniosków.
Promocja sklepu internetowego za pomocą Facebook’a jest prosta i dostępna dla każdego. Zawsze polecam właśnie tę metodę rozpoczynającym działalność w internecie. Efekty są szybkie a nauka stosunkowo prosta.